الْحَقُّ مَعَنَا فَلَنْ یُوحِشَنَا مَنْ قَعَدَ عَنَّا وَ نَحْنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنَائِعُنَا.1


ترجمه: حق با ما اهل بیت است و کناره گیری عده ای از ما هرگز سبب وحشتمان نمی شود ، چرا که ما دست

 پرورده های پروردگاریم و دیگر مخلوقین خداوند دست پرورده های ما هستند.



شرح حدیث :

این حدیث شریف را شیخ طوسی با سند معتبر از ابو عمرو عمری از امام زمان نقل کرده.
حضرت توی این حدیث به سه تا نکته اشاره می کنه :

1.
تمام حق و حقیقت با اهل بیت و همراه با اونهاست.
باید توجه داشته باشیم که جمله ی  « الحق معنا » با جمله ی « اهل البیت مع الحق » فرق می کنه.
چون مفهوم جمله ی اول اینه که اهل بیت محور اساسی برای تشخیص حق از باطل هستن و برای شناختن این دو از همدیگه باید به سنت و رفتار و کردار اونها مراجعه بشه بر خلاف مفهوم جمله ی دوم.
همین معنا از حدیث معروف « علی مع الحق و الحق مع علی »2 هم استفاده میشه.

2.
 کسی که حق با اونه نباید از اعتراض و اعراض دیگرون از اون و تنها موندنش به وحشت بیفته و به کمی یا زیادی طرفدارانش نگاه بکنه.

امام موسی کاظم به هشام فرمودن که:
ای هشام ، اگر در دست تو گردویی است و همه ی مردم می گویند که آن درّ است برای تو نفعی ندارد ، زیرا تو می دانی که آنچه در دست توست درّ است.3
و همچنین امام علی علیه السلام می فرماین که:
در راه هدایت از کمی اهل آن وحشت نکنید.4

3.
 درباره ی جمله ی سوم که توی این حدیث اومده دو تا تفسیر مختلف وجود داره که عبارت هستن از:

الف) اهل بیت در عقاید و اعمل دینی محتاج به مردم نیستند و آنچه از جانب خدا به واسطه ی پیامبر به اونها رسیده اونها رو کفایت می کنه ، در حالیکه امت در این امور محتاج به اهل بیت هستند و تنها رجوع به کتاب و سنت اونها رو کفایت نمی کنه و بدون مراجعه به اهل بیت قطعا گمراه و هلاک می شوند.

ب) نعمتهای خداوند بر اهل بیت بدون واسطه ی کسی نازل میشه در صورتی که نعمتهایی که خدا بر مردم نازل می کنه بدون واسطه ی اهل بیت نخواهد بود.


پی نوشتها:

1. الغیبة ، شیخ طوسی ، ص 285 ، ح 245  ؛ احتجاج ، جلد 2 ، ص 278 ؛ بحارالانوار ، ج 53 ، ص 178 ، ح 9 .

2. احتجاج ، ج1 ، ص 97 ؛ بحارالانوار ، ج 29 ، ص 243 ، ح 11 .

3. تحف العقول ، ص 386 ؛ بحارالانوار ، ج 75 ، ص 300 ، ح 1 .

4. نهج البلاغه ، حکمت 201 ؛ بحارالانوار ، ج 64 ، ص 158 ، ح 1 .